hadapi dengan tenang

Assalamualaikum sahabat2 sekalian..bagaimana keadaan iman? Masihkah menunduk tawaduk dipujuk-pujuk daun? Masih basahkah ia seperti embun2 yang sentiasa menitis dipagi hari? Harap begitulah hendaknya..sentiasa bening mengingat Allah.. Astagfirullahaladzim..ya rabb, ampunkan hambamu yang sering mengulang kesilapan, yang banyak sekali alpa..

Saat ini tiada apa yang saya inginkan dlm hidup kecuali Allah..Dan ada jugalah beberapa matlamat yang ingin saya kecapi dalam hidup, inshaAllah mestilah matlamat yang banyak membuka peluang dan ruang untuk lebih mendalami ilmu agama..untuk lebih merapati pencipta saya sendiri iaitu Allah s.w.t..

 
Setiap kali saya ingin menulis, kebimbangan pasti terdetik dihati..bimbang kenapa, saya takut sebenarnya andai waktu2 ketika saya tertinggal salah satu mutabaah menyebabkan hati2 yang membaca tidak tersentuh. Kerana apa, dari dulu lagi saya dididik oleh sosok2 murrobiah saya supaya sentiasa menjaga hubungan dgn Allah, dakwah itu bergantung pada hubungan kita dgn Allah..barulah Allah bantu..barulah mad’u kita tertarik tapi dgn izin Allah pastinya..dan yang paling penting menjaga nilai keikhlasan dgn Allah yang utama..dan begitu juga ketika ingin menyampaikan sesuatu, perkara yang sama akan berlaku pada saya..saya sgt bimbang andai peringatan2 yang ingin disampaikan tidak Berjaya membuat antum semua faham mungkin kerana dosa2 saya yang menghijab untuk menyampaikan dgn baik..tapi saya percaya, seni menulis ini kita bukan hanya sekadar menulis, tapi kita kene merasai, menghayati dgn hati..teringat saya pada satu kata2 “menulislah dgn hati, inshaAllah kesannya akan terlihat pada diri dan komuniti”..dan saya sgt bersetuju dan mengakui perkara tersebut, kesannya akan terlihat pada diri dari hari ke hari..maka hayatilah ketika menulis..ikhlas dlm memberi, praktikkan segalanya dlm kehidupan..indah hidup ini, berblog juga jadi amal soleh..jaga hati agar tdk dihiasi dgn sifat riak, ujub, takbur..inshaAllah, dgn izin Allah..

subhanaAllah..maha suci Allah dari sifat2 yang lemah..Allah yang maha kuat, maha berkuasa, maha sabar terhadap kami..kami hanya merancang dan bertawakkal padamu, tapi yang maha mengetahui apa yang terbaik buat kami hanyalah Allah..

sahabat dan teman, saya punya seorg kawan yang selalu menangis, walaupun saya tidak berada pada tempat dy dan menerima ujian dlm bentuk yang sama, tapi cukup saya tahu bagaimana rasa sedih yang banyaknya melemahkan jiwa, memeningkan kepala apabila fikir dan rasa perit yang amat sgt. Dy kehilangan ibu yang sgt dikasihinya, sudah 3 tahun ibunya pergi menghadap ilahi dan selama-lamanya ibunya takkan pernah kembali ke dunia..sampai sekarang, dy masih ceritakan perkara yang sama pada saya dan setiap kali itulah dy hanya mampu menangis dibahu..saya hanya mampu nasihatkan dy supaya sabar..hati saya hiba kerana saya tahu hidupnya tidak punya siapa2 untuk berkongsi masalah dan perkara itu juga sering dy adukan pada saya, dy punya ayah yang sgt penyayang, tapi sbg anak perempuan tunggal, malu dy tetap ada untuk ceritakan bebanan yang dirasai..saya sering perhatikan dy dari jauh, kadang2 kesedihan itu jelas tergambar diwajah, menangis sendiri..saya hanya mampu berdoa moga Allah hilangkan segala kesedihan dihati, gantikan dgn kebahagian..tunjukkan jalan yang membuat dy merasa cukup ade Allah sahaja dlm hidup..tidak perlu bergantung pada org lain, mampu hidup dgn sendiri walau hati terluka, sembunyikan segala keresahan gantikan dgn ketenangan..sahabat dan teman, doakan kawan saya moga dy mampu jadi insan yang tak pernah berputus asa dgn hidup..

 

sahabat dan teman, lihatlah bagaimana Allah menguji kita dgn cara yang berbeza bukan? Setiap org pasti berbeza, dan perkara yang berbeza itulah yang membuktikan bahawa kita ini lain dari yang lain. Ujian itu bukanlah hanya dlm bentuk kesedihan sahaja, malah apa2 sahaja dan setiap saat adalah ujian dan dugaan buat kita. Ade org yang diuji dgn kesenangan, hidupnya Nampak bahgia, cukup lengkap sempurna dgn harta, tapi Allah mahu melihat bagaimana dy mempergunakan amanah harta yang Allah bagi dgn cara yang diredhoi? Diredhoi itu bukan hanya dlm konteks bersedekah tapi bagaimana org yang diberi tanggungjawab memgang harta itu hidup dgn hartanya samada dgn takbur atau apa2 sahaja. kerana itu Allah menguji hatinya, samada org itu kaya harta atau kaya hati..

ujian setiap org itu berbeza, ade yang diuji dgn kesakitan, peperangan dan macam2 lagi, tapi saya percaya ramai org yang diuji dgn sikap manusia..dan setiap ujian itu mungkin cara terbaik bagaimana Allah sebenarnya nak ajar kita rasa sabar, nak ajar kita supaya sentiasa bertenang, ianya menuntut rasa redho yang amat tinggi..bagaimana memaafkan silap2 manusia pada kita dan positifkan segalanya. Memaafkan tapi mungkin mengambil masa untuk menyembuhkan luka, luka yang mungkin rasa ditipu, atas kata2 yang kasar yang memanah hati..itulah cara bagaimana kita ditarbiah dari Allah. Bukankah tarbiah dari Allah itu indah?

Saya teringat pada seorg ukhti, dylah yang sering saya cari bile saya rase sedih..saya sgt rindukan dy, kenapa..dylah org pertama yang akan saya mesej bila saya buntu dan sempit dada dgn masalah..walaupun saya tak pernah cerita masalah saya pada dy, dy cukup kenal saya..banyak perkara yang saya belajar dari dy..dy cukup sabar..dy cukup tenang..bile saya rase sakit, dy tak putus2 doakan saya..katanya moga Allah beri saya kekuatan, dihilangkan segala resah, maafkan segala kesilapan insan2 yang pernah menyakiti diri. Satu doa yang dy ajar pada saya “ya hayyu ya qayyum birahmatika astaghis”..katanya lagi, selalulah pandang langit bila rase sedih..dan doa dlm hati moga Allah hilangkan segalanya..inshaAllah, sampai sekrang itulah yang sering saya lakukan..memandang langit moga Allah hilangkan sifat2 yang tak sepatutnya ade dlm diri..

 

Satu perkara yang membuat saya terkenang, kami pernah berdoa dlm hujan, kami doa same2 dlm hujan sambil menangis menyambung2 doa antara satu sama lain moga Allah ampunkan dosa kami, Allah berkati hidup kami, redhoi hidup kami..dy sanggup temankan saya ke tasik semata-mata untuk hilangkan segala bebanan masalah hidup walaupun esoknya ade exam. Katenye takpe, asalkan saya dpt hilangkan segala keresahan jiwa..beruntungnya saya punya ukhti yang memahami, dy pun cakap dy taknak tahu masalah saya ape..kerana saya punya Allah untuk ceritakan segalanya..kata-katanya banyak bersimbah hikmah dan membuat saya berfikir jauh..yaAllah, saya nak matang cepat agar saya tak menyusahkan org lain lagi..

Sahabat2, lihatlah..setiap org punya masalah bukan..saya juga tak pernah terlepas, itu semua bergantung pada manusia itu sendiri bagaimana mengawalnya..mmg hidup kembarnya ujian..dan dy takkan pernah terhenti selagi belum mati, dan ujiannya pada titik terlemah dlm hati kita, sebagai contoh lemah dlm sabar, lalu Allah uji dgn rasa marah mungkin sehingga terlatihnya sifat sabar dlm diri..maka sebagai hamba, persiapkan iman untuk mengahadapi dgn sabar, redho dan tawakkal pada Allah..inshaAllah, segalanya kita mampu hadapi dgn tenang dan syukur..anggap saja itu semua hanya mimpi. saya juga begitu, bangun saja tidur..kadang2 taknak teringat pun, tapi masalah menyinggah dlm fikiran buat kita rasa sempit dan sedih..cubalah kita bangun dgn semangat dan anggap saja itu semua mimpi lalu yang takkan pernah berulang lagi..kita jgn lari dari masalah tapi hadapi dgn tenang dan sabar..kalau lari, ianya tak pernah selesai malah kita akan selalu teringat..maka jalani dgn baik..rentasi semapadan dan juga tembok secara gigih..jgn pernah putus asa..sahabat saya selalu peringatkan saya mcm tu, “kite jgn putus asa teha, teha selalu ingatkan kite jgn putus asa, Allah tak mintak kite jadi terbaik tapi biar kita buat yang terbaik..”

persiapkan iman ye sahabat..ujian itu indah, Allah nak kita dekat dgn dy..Allah nak kita cinta lebih pada dy..percaya pada diri..ikhlaskan segalanya pada Allah, sebalik ujian itu ada syurga..ade keindahan yang kita tak nampak, pandanglah segalanya dgn mata hati..berfikir full potensi agar full prestasi kekal..mantapkan jiwa, besarkan hati menerima segala ujian dgn lapang dada..hadirkan syukur dlm jiwa krn dipilih untuk diberi ujian tanda Allah masih ingat, Allah tak biarkan kita lagi..Allah tak biarkan kita yang mengatur kehidupan kita sendiri..sahabat2, andai kehidupan kita ini Allah serahkan pada kita, kita takkan mampu..segalanya sudah disusun Allah..redho terima semuanya..pandang segalanya dgn hikmah serta nikmat.. akan tibe satu saat, bila Allah izinkan, kita akan rase keajaiban tawakkal pada Allah..waktu itu hati bulat2 berserah pada Allah, Allah lah tempat berharap, manusia itu tiada kepentingan lagi..cukuplah Allah bagi kami, dylah sebaik-baik penolong..

la tahzan..innalahamaana..
latahzan..innallahmaasobirin..

 

http://islamicprincess90.blogspot.com/2011/05/hadapi-dengan-tenang.html

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s